poniedziałek, 30 września 2013

Chodzenie po wodzie

  Nie jest to częste zjawisko, ale niektóre zwierzęta - szczególnie ptaki - wykształciły zdolność chodzenia po wodzie. Wiele gatunków wodnych ptaków, za nim poderwie się do lotu nabiera potrzebnej prędkości biegnąc po wodzie. Samce i samice amerykańskich perkozów (wielkich i żółtodziobych) w trakcie zalotów biegną po wodzie ramię w ramię bez pomocy skrzydeł. 



 Po wodzie biegają niektóre gady, jak bazyliszki i agamy, które w ten spodów uciekają przed drapieżnikami. Także wśród owadów znajdziemy osobnika, który posiadł omawianą dziś umiejętność, a jest nim nartnik. Spędzają one większość życia na powierzchni wody. Jest im o tyle łatwiej niż ptakom, że są bardzo lekkie i mają sześć nóg wyposażone w drobne włoski, co pozwala im poruszać się po warstwie powierzchniowej, zwanej też błonką powierzchniową, nie przebijając jej, a jednie uginając.













4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy artykuł Kasiu. Twój blog mnie zaciekawił.
    Ale powiedz mi moja droga jak ty dodałaś ten post skoro jest datowany na dzisiaj na 12:47,a wtedy byłaś ze mną na polskim???

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję Ci serdecznie moja droga Alicjo. To jest właśnie magia Bloggera. Post napisałam już dużo, dużo wcześniej, ale zaplanowałam, by pojawił się właśnie dziś o 12:47. łot zagwłotska ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pisz tego bloga jak najdłużej!! jest bardzo przydatny. powodzenia:)

    OdpowiedzUsuń